MILJØSTØTTE TIL ARKTIS

Indkaldelse af projektforslag for 2013/2014. Bevillingen administreres af Miljøministeriet (Miljøstyrelsen) og anvendes til en række forskellige aktiviteter med arktisk relevans og med særlig vægt på den danske del af Arktis. Nærværende opslag omfatter en del af bevillingen for 2013 og en del af den forventede bevilling for 2014. Ordningen administreres under hensyntagen til Rigsfællesskabets strategi for Arktis 2011 - 2020 og Danmarks deltagelse i Arktisk Råds arbejde.

Der ses gerne projekter indenfor:

1. Langtransporteret forurening og dennes betydning for Arktis
Der ydes støtte til monitering, kortlægning og dokumentation af den langtransporterede forurening og dennes betydning for de arktiske økosystemer og befolkningerne i Arktis, særligt Grønland og Færøerne.

Følgende områder vil særligt blive prioriteret:

Projekter, der har relation til Rigsfællesskabets deltagelse i Arktisk Råds moniterings- og assessmentarbejde.

Projekter, der styrker videngrundlaget for gennemførelse af international regulering og andet internationalt samarbejde.

Projekter, der bidrager med integreret viden om klimatiske faktorers indvirkning på de fysiske, kemiske og biologiske processer, som påvirker niveauer, deponering, transport m.v. af langtransporteret forurening.

2. Biodiversitet og bæredygtig udnyttelse af levende ressourcer

Der ydes støtte til videns-, kapacitets- og metodeudvikling og pilotprojekter vedr. biodiversitet og bæredygtig udnyttelse af de levende ressourcer.

Følgende områder vil særligt blive prioriteret:

Projekter, som har relation til Rigsfællesskabets deltagelse i Arktisk Råds monitering af arktisk flora og fauna.

Projekter om bevarelse af den arktiske biodiversitet med særlig vægt på fællesbestande og migrerende arter.

Projekter, der styrker videngrundlaget for gennemførelse af national og international regulering af udnyttelsen af naturen og bevarelse af biodiversiteten.

Projekter, der bidrager med integreret viden om klimatiske faktorers påvirkning af økosystemer, populationer og/eller biodiversiteten.

3. Miljøindsats

Der ydes støtte til videns-, kapacitets- og metodeudvikling, pilotprojekter mv. med relevans for den danske del af Arktis med henblik på at forbedre og bevare de lokale miljøforhold.

Følgende områder vil særligt blive prioriteret:

Projekter, der styrker videngrundlaget for implementering af internationale forpligtelser på miljøområdet.

Projekter der styrker vidensgrundlaget og kapaciteten til at forbedre miljøforholdene.

Projekter der styrker vidensgrundlaget for samfundets forståelse af og tilpasning til ændringer i arktisk klima, miljø og natur.

Hvad lægges der vægt på i projektforslag
For alle projektforslag lægges vægt på et dokumenteret højt fagligt niveau og projekternes additionalitet til eksisterende viden, ligesom tilknytning til den danske del af Arktis, spredningseffekt og betydning for Arktis anses som væsentligt. Projekterne kan være 100% finansieret af Miljøstøtten til Arktis, men det vil fremme ansøgningen, hvis egenfinansiering eller medfinansiering kan dokumenteres.

Ansøgningsfrist
Ansøgningerne skal være Miljøstyrelsen i hænde senest torsdag den 7. november 2013. Svar på ansøgningerne kan forventes inden udgangen af marts 2014.

Ansøgningsskema skal anvendes

Klik på linket for at åbne ansøgningsskema
Ansøgningsskema 2013-2014
Bilag 1