Månedens kunstner i Roskilde: Charlotte Farup Ohrt

Udnævnelsen til "Årets Udstiller" i "2005" fik Charlotte Farup Ohrt i gang som professionel kunstner

Charlotte Farup Ohrt

Charlotte Farup Ohrt, født i København K. i 1969, uddannet journalist fra Journalisthøjskolen i Aarhus i 1996 og tidligere professionel danser.

Charlotte Farup Ohrt om sig selv:

Jeg er autodidakt kunstmaler. Mit første maleri blev skabt af lidt rest vægmaling, nogle tuber børneoliemaling og en gammel avis. Resultatet blev så godt modtaget af venner og familie, at jeg begyndte at producere malerier med bedre og bedre materialer. Da jeg blev udnævnt som Årets Udstiller i 2005 blev det samtidig starten på et nyt virke som professionel kunstner.

Inspirationskilder til mine malerier i de blå og brune nuancer kommer blandt andet fra mine reportagerejser som journalist til Grønland, hvor isen i den storslåede natur giver et helt specielt lys, som jeg forsøger at gengive med oliemaling og lasur.

Når jeg rejser og underviser i Italien er naturen, afskallede husmure i okker og brændt siena samt det italienske sprog også væsentlige kilder til inspiration til nye malerier.

For mig er det processen, der er det væsentlige. Jeg arbejder ofte på 7-8 malerier af gangen, da jeg bygger billederne op lag på lag af olie, akryl, stof, aviser og spartelmasse. Det giver de færdige malerier dybde, struktur og et tredimensionelt udtryk.

I dag lever jeg af udstillinger og af at have bestillinger på malerier til både personlige stuer og til større og mindre virksomheder, der ønsker original kunst til væggene. Desuden har jeg min undervisning – både i Danmark og i udlandet. Hver sommer har jeg maleskole på en vingård ved Montepulciano i Toscana, Italien, hvor jeg underviser både amatører og professionelle kunstnere under sydens sol og varme.

Siden 2013 har jeg haft kursuslokaler på Schæffergården i Gentofte, hvor jeg har oprettet Artfactory - kunstskole for børn og unge. Herudover har jeg weekend-workshops for voksne, torsdagshold og flere kursister, der kommer for at få eneundervisning. Jeg er desuden tilknyttet Herlev Ungdomsskole, hvor jeg underviser i billedkunst.

Efter at jeg flyttede til Lyngby i 2010 startede kunstmaler Anne Grethe Pind og jeg kunstnergruppen Åbne Døre i Lyngby-Taarbæk Kommune – en sammenslutning af professionelle kunstnere i kommunen, der ’åbner dørene’ for publikum én gang årligt. En forening, som jeg stadig er formand for.

Jeg har også siden 2008 arbejdet med erhvervslivet og kreeret teambuilding for ledere og ansatte med ’kunst som værktøj til danske virksomheder som Novo Nordisk, CSC, Microsoft og mange flere.

Derudover holder jeg jævnligt foredrag for foreninger som Rotary, Inner Wheel og i Kirker om mit ’spring fra journalistikken til Kunstnerlivet’.

Helt aktuelt har jeg ’Åbne Døre’ i mit værksted/hjem på Tjørnevej 7 i Lyngby i weekenden:

Fredag den 31. oktober kl. 17-20

Lørdag den 1. november kl. 10-17